En plötsligt avskuren genväg

Ibland kan man med väldigt enkla medel underlätta för cyklister på platser där man byggt in begränsningar för biltrafik. Jag har i många år njutit av den enkla men ändå så värdefulla öppningen för cykeltrafik förbi Västra Hamngatan i Göteborg:

Cykelpassage V hamngatan 2012

Västra Hamngatans spårvagnsled utgör gräns mellan två bilzoner i Göteborgs city. Fram till hösten 2013 fanns en enkel men värdefull öppning för cyklister.

År 1970 delade man in Göteborgs city i zoner med vattentäta skott emellan. Bilar skulle inte längre kunna korsa city, utan bara köra in i den zon de hade ett ärende till och sedan ut igen. Det minskade biltrafiken dramatiskt. Se vidare sid 11 i Trafikkontorets rapport nr 3:05, ”Trafiken i Göteborg – Historia, nutid och framtid”.

Jag har alltid känt att den lilla öppningen har andats omtanke om cyklisterna – en varm tanke från Trafikkontoret långt före den moderna cykelrörelsen. Men nu, hösten 2013, har genvägen plötsligt täppts igen:

Avskuren cykelpassage V hamngatan 2013

Genvägen börjar fortfarande bra, men när man korsat spåren är det plötsligt stopp.

Genvägen har inte avvecklats på ett genomtänkt sätt. Den har nog snarare schabblats bort. Det ser väldigt mycket ut som om all koncentration har legat på Västra Hamngatans omdaning till cykelfartsgata och att man därför har glömt bort hur cyklister ska kunna färdas vidare utefter vallgraven.

Kan genvägen återupprättas?
Jag drar mig till minnes ett annat liknande fall. En gång på 1990-talet byggdes Östra Hamngatans passage över Brunnsparken om, och plötsligt fanns en stenkant för cyklister som skulle cykla norrut mot Nordstan. Då ringde jag Trafikkontoret. Mannen jag fick tala med sa: ”Oj, men det fixar vi snabbt. Vi skickar bara ut en maskin som trycker ner kantstödet just där”. Några dagar senare var saken biff.

Tänk så bra om Västra Hamngatans genväg kan fixas lika snabbt! Jag ska genast kontakta Trafikkontoret.

Tillägg 8/12: Mitt e-brev till Göteborgs kundtjänst 150017

Hej!

Det verkar som om cykelkorsningen över Västra hamngatan vid vallgraven har glömts bort vid höstens ombyggnad. Den är nu bara halv. Jag ber er göra en öppning igen så att man kommer bort från spårvagnsspåret.

Så här har jag beskrivit saken på [min blogg: …]

 

Tillägg 19/12
Bara en knapp vecka efter min anmälan till kommunen hände det saker, om än inte riktigt det jag hade väntat mig. Andra halvan av genvägen spacklades nämligen nödtorftigt igen.

F.d. cykelpassage över Västra hamngatan

Där cyklisten passerar fanns förut en öppning för cyklister. Nu är den hastigt igenspacklad och alla markeringar för cyklister i gatan är också bortslipade.

Gående på f.d. cykelpassage över Västra hamngatan

Den forna passagen verkar ha legat på ett intuitivt, eller möjligen invant ställe. Flera gående och cyklande passerade under tiden som jag var där för att ta några bilder.

Jag la också märke till att den trekantiga refugen som förut tvingade bilarna som närmade sig längs kanalen att svänga höger in på Västra Hamngatan nu är borta. Nu är det även möjligt för dem att korsa spåren och svänga vänster. Kanske är det tänkt att cyklister ska börja korsa där istället, men av någon anledning känns det inte helt bekvämt.

Bilpassage över Västra hamngatan

Korsningen sedd från andra hållet. Den trekantiga refugen som tvingade bilar att svänga höger är borta. Bilar hindras av en enkelriktad gata rakt fram, men de kan nu svänga vänster.

Korsningen över Västra hamngatan från ovan

Så här ser det ut lite från ovan. Den f.d. cykelpassagen mynnade ut i gatan precis i bildens nedre vänstra hörn.

Flera småsaker i kombination gör att det känns lite avigt att korsa Västra Hamngatan med cykel rakaste vägen:

  1. Skyltarna för enkelriktat lyser i ögonen på långt håll.
  2. Cykelbanans infart är böjd så att korsande cyklister inte riktigt välkomnas.
  3. Streckade linjer i korsningen verkar vilja avstyra korsande cykeltrafik.
  4. Flera av oss är vana vid guidande markeringar för cyklister här.

Det är nog för många små signaler som andas avrådan för att man ska känna sig säker på hur man förväntas cykla. Den varma omtanke för cyklister som jag tidigare avläst här har inte ersatts med någon ny omtänksam gest.

Men det kanske klaras ut när kommunen svara på den fråga jag skickade in i måndags.

Tillägg 21/12
Igår fick jag svar från trafikplanerare Raja Ilijason på uppdrag av Trafikkontoret:

Hej Rolf och tack för dina synpunkter på Västra Hamngatan.

Nej då, vi har inte glömt bort att man ska kunna cykla utefter vallgraven. Cyklar man från Grönsakstorget och vill vidare längs vallgraven, så ska man numera cykla rakt över korsningen och in på cykelbanan i Sahlgrensgatan. Man gör på motsvarande sätt om man vill fortsätta över Vasabron.

I riktning ut från city har det egentligen aldrig varit tillåtet att svänga vänster från Västra Hamngatan mot Basargatan – inte för cyklar och inte för bilar. Den cykelöverfart som du skriver om har varit enkelriktad och till för den som cyklar i västlig riktning – från Basargatan/Grönsakstorget mot Sahlgrensgatan – och den hängde ihop med att det tidigare var påbjuden högersväng i korsningen. Nu är tanken att man som cyklist ska kunna göra en vänstersväng in mot Grönsakstorget om man kommer inifrån city, genom att göra en ”bandyklubba” – svänga in på Sahlgrensgatan och vända tillbaka så att man kan korsa spåren rakt. Kan tyckas lite knöligt, men det blir säkrast så. Bilister har fortfarande förbjuden vänstersväng i den relationen. Öppningen i refugen som fortfarande finns kvar i din andra bild ska byggas igen, eftersom den inte har någon funktion längre.

Det är vår förhoppning att du som cyklist ska uppleva trafikförhållandena kring Grönsakstorget som förbättrade i och med ombyggnaderna – men det får förstås bli helt färdigbyggt först.

Det var värst vad mycket denna korsnings utformning hade att styra upp – vilka trafikantslag som skulle få svänga vart, och hur. Jag såg att en ny skylt numera hindrar bilar på Sahlgrensgatan från att svänga höger, ut mot bron. Nu får de istället fortsätta längs vallgraven eller svänga in mot centrum.

Min egen tveksamhet kring hur cyklister läser av hur de får köra är säkert färgad av invanda mönster. Det vore kul att höra hur någon nyinflyttad upplever hur det är att korsa Västra Hamngatan idag.

Tack Raja för svaret! Och God Jul och Gott Nytt År till både dig, alla läsare och alla andra som jag haft kontakt med under 2013 om trafik i stan.

Det här inlägget postades i Åtgärdad, Besked, Förslag, Motstridigt. Bokmärk permalänken.

6 svar på En plötsligt avskuren genväg

  1. Mia skriver:

    Att vara cyklist i städer kan vara litet problematiskt. En del städer anses som mer cykelvänliga än andra.

    Jag läste i lokaltidningen, tror det var en insändare, att någon stad plogar gångbanor och cykelbanor innan gatorna! Ja, det är ju också en handling som visar vad de prioriterar, eller om man vänder på det. Att man vill ha bort biltrafiken. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Om det inte kommit alltför stora mängder snö kan det vara lättare att gå i nysnö än där det är plogat då det ofta blir glashalt av det. Folk måste ju ta sig till arbetet, antingen med bil, buss, tåg, cykel eller via apostlahästarna.

    • admin skriver:

      Det är inte lätt att säga vad som är bäst. Lite snö på strävt underlag är inget bekymmer för gående och cyklister. Annorlunda är det om det döljer sig is under snön eller om det blir för mycket snö. Sedan är bilar duktiga på att stänka iväg saltad snö(modd), vilket lätt drabbar gående, cyklister och deras banor.

      Jag tänker på tre faktorer som borde styra snöröjningen: Var gör det störst nytta? Vilka trafikslag vill vi prioritera just här? Hur kan man röja utan en massa dödkörning mellan områden?

  2. Björn skriver:

    Har för mig att det var i Västerås de plogar cykel-/gångbanor innan vägarna.
    En fördel med att ploga cykel-/gångvägar först är att det kanske hinner plogas innan alla går till bussen/spårvagnen vilket skulle innebära att snön inte hinner bli nertrampad, isig och spårig. Det är nästan det svåraste underlaget att både gå och cykla på, som isig, slaskig kullersten.

    OnT: Brukar också cykla den biten och undrade hur fasen de tänkte när de la igen den fina genvägen. Om det inte händer något så kanske man får ta saken i egna händer, ett spett och lite jävlar anamma så är saken biff 🙂

    • admin skriver:

      Ah! Kan jag hjälpa till på något sätt? Nej, skämt åsido, som du kan se av mitt tillägg idag så har det hänt mer i denna fråga.

      • Göte skriver:

        Hmm, asfalt är nog lite svårare att bryta upp med spett… Vi får ändra planen: en säck betong och lite vit färg fixar till en bra genväg 🙂

        Ser på näst sista bilden, när jag zoomar in en bit; när man korsat spåren och vägarna och fortsätter rakt fram som cyklist så sitter det en cykelbaneskylt på en stolpe, men ingen gångbaneskylt. Betyder det att det inte är en gångbana där, eller är det implicerat iomed beläggningen (gatsten för gångdelen och asfalt för cykeldelen)?

        • admin skriver:

          Det går en trottoar längs Västra hamngatan som sedan viker av runt hörnet. Där går cykelbanan upp på trottoarnivå och följer sedan trottoaren. Skylten och kantstenarna vid insteget som även har en målad cykelsymbol klargör för cyklister och gående vad som är cykelbana, och att resten därmed är för gående. På sträcka fanns förr en och annan cykelsymbol i asfalten som påminnelse, men vid en koll 20/12 var alla borta. Bara symbolen vid insteget finns nu kvar.

          Vid cykelbanans slut sänks den ner i gatuplanet igen med kantstenar. Förhoppningsvis uppfattar därmed även gående från det hållet att asfaltremsan är en cykelbana. Men det finns ingen skylt, och även gångbanor har numera ofta en nedsänkt del för rullstolar mm, så från det hållet kan man inte direkt avgöra att asfalten är en cykelbana.

          Det var förut pilar målade intill cykelsymbolerna som fanns då, vilket rekommenderade cykling endast i ena riktningen. Förbud att cykla i andra riktningen kräver dock en enkelriktatskylt för cyklister från ”fel” håll, vilket inte finns där. Naturligtvis är det ändå meningen att cykling åt andra hållet ska ske på gatan.

          Jag tycker att arrangemanget är ett bra sätt att på en enkelriktad bilgata släppa fram cyklar åt andra hållet. Problemet är att en del gående omärkligt hamnar i cykelbanan. Materialskillnad är en för svag separator, speciellt som det finns asfalterade gångbanor och gångbanor med flera material. En del gående dras t.o.m. till asfaltdelen. En vit linje hade gjort skillnad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *