En fråga i förslagslådan

I Göteborgs förslagslåda Lätta ditt cykelhjärta låg en fråga om trafikljusen vid en cykelöverfart på Redbergsplatsen. Tyvärr svarar lådan inte på frågor, men jag tänkte försöka ge ett svar istället.

Frågan
Ulf Nyberg ställde följande fråga den 7 maj:

Hej!

[… Vid] Redbergsplatsen, mitt för Lundqvists inredning, möts jag av ett trafikljus och trycker på knappen. Snart får jag grönt och kan cykla över, nästan ända fram till spårvagnsspåret. Där får jag vänta och kolla in läget. OK. Kommer varken spårvagn eller buss så kan jag treva mig över spåret.MEN SEN DÅ?? Det finns inget mer trafikljus för cyklister och har inte funnits sedan 1977. Som cyklist får jag alltså gissa hur det är med de kommande bilarna och färgen på deras ljus, jag får alltså chansa fram till kyrkogårdsmuren.

Mitt försök till svar
Det gäller denna cykelöverfart som jag har fotograferat från Lundqvists inredning i riktning söderut mot kyrkogården:

Redbergsplatsens överfart

Cykelöverfarten över Härlandavägen i Göteborg, strax intill Redbergsplatsen.

Gående har ett övergångsställe i två etapper. På bilden är det grönt första halvan och rött andra. Men cykelöverfarten är inte uppdelad. När man får grönt ska man kunna cykla hela vägen utan att behöva stanna. All s.k. ”fientlig” trafik, även buss och spårvagn, ska då ha rött ljus så länge så att man ska hinna till andra sidan. (Fast ge ändå noga akt på trafiken!)

Trafikljus för cykel liksom för bil och kollektivtrafik står alltid före den reglerade sträckan. För gående är det tvärt om. Det beror troligen på att man vill slippa sätta upp trafikljus på varje refug. Gående behöver lång tid för att gå över en hel gata. När det blir rött för dem vill man inte vänta en hel passagetid innan man kan släppa fram korsande trafik. Därför ska gående stanna på närmast framförvarande refug om det blir rött och de inte redan hunnit förbi sista refugen, och därför står deras ljussignal så att de ser den hela vägen.

Om ljusregleringen för gående på detta övergångsställe inte hade varit etappindelad, så hade de alltså bara haft ljuset längst bort, och inget ljus på refugen. Det skulle ändå kunna tvinga dem att stanna på refugen.

I bilden är förmodligen ett kollektivfordon i antågande längs spåren bakom refugen. Gående kan ändå få grönt första delen, men inte den andra. Och eftersom cyklisterna inte har uppdelad överfart måste det bli rött för dem. Att dela upp cykelöverfarten till två trafikljusdelar skulle leda till att väntande cyklister blockerar övergångsstället som korsar cykelöverfarten vid refugen.

Det här inlägget postades i Ljussignaler. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *