Delsjövägen gynnar cykling

Delsjövägens pendlingscykelstråk in mot centrum har gynnats på flera sätt. Låt oss glädja oss åt följande framsteg som Göteborg gjort längs denna led. Planerare som jobbar för ökad cykling ska ha cred för sina ansträngningar.

Första banan med pendlingscykelstandard
Cykelbanan längs Delsjövägen var den första i Göteborg som fick en uppgradering till pendlingscykelstandard. Det skedde i december 2017 och gällde då delen bortom Bö centrum, se min artikel Första pendlingscykelbanan. Den banan fick också Göteborgs första cykelöverfart, dvs en korsning där man ska ge cyklister företräde. Vi har därmed fått ett levande exempel på hur en pendlingscykelbana ska se ut.

Avsmalnat parti
Där Delsjövägen närmar sig Kärralundsgatan har banan ett parti där den är betydligt smalare. Det ser ut att vara tomtägarförhållanden som klämt ihop banan där.

Avsmalnande pendlingscykelbana Delsjövägen

Pendlingscykelbanan smalnar av rejält när den närmar sig Kärralundsgatan.

Det är förstås retfullt, men man kan också konstatera att smalaste stället inte blivit dimensionerande för hela banan. Det är viktigt att kunna köra om obehindrat på pendlingscykelstråk. Om det inte är möjligt på en begränsad sträcka så är det desto viktigare att banan tillåter det så fort det tvingande hindret är passerat. Hindret kan ju också med tiden övervinnas och den smala delen utvidgas.

I centrala staden kommer pendlingscykelstråken ofta att utsättas för avsmalningar. Ju fler smala ställen, desto viktigare att bredden ökas igen överallt där det är möjligt. Det finns en risk att planerare som inte har intresse för cykling tycker att det blir snyggare på ritningen om banan har samma bredd hela vägen och därför bestämmer bredden efter den trängsta flaskhalsen på sträckan. Och med ”lat projektering” kanske man bara ritar ett enda snitt för gatans disposition som man sedan tillämpar längs hela projektområdet. Men där hoppas jag verkligen att jag oroar mig i onödan eftersom Göteborg har som uttalat mål att öka cyklandet rejält och vara en cykelvänlig stad.

Framkomlighet trots ombyggnader
Från Bö centrum in mot Sankt Sigfrids plan pågår vägarbeten. Närmast Bö centrum har en del till av cykelbanan just byggts ut till pendlingscykelstandard. Under tiden fick cyklister och gående överta en rejäl andel av körbanan.

Cykelbana lånar körbanan vid Bö

Cyklister och gående fick låna en rejäl andel av körbanan medan g|c-banan, där synvillan låg förr, gjordes om.

Och i kringelikrokarna närmare Sankt Sigfrids plan görs vidlyftiga förstärkningsarbeten och rörläggningar i gatan. Trots att biltrafiken är avstängd här ges cyklister och gående möjlighet att komma fram. Det blir en del kryssande, men den goda viljan framstår ändå tydligt.

Cykelbart trots uppgrävd Delsjöväg

Trots att biltrafiken är avstängd och grävarbeten pågår, får cyklister och gående komma fram. De slipper vidlyftiga omvägar.

Om man ser till att cykeln är bästa alternativet att komma fram genom allt byggkaosen i stan kan man få fler att börja vardagscykla. Det är en vinst på många sätt – för miljön, för kondition och hälsa, för stans hållbarhetsmål, och även för entreprenören som har lättare att ordna en bra tillfällig väg för gående och cyklister än för bil och buss, för att inte tala om spårvagn.

Riktigt slät bana förbi Gothia Towers
Förr var cykelbanan förbi Gothia Towers ojämn. Välten hade förmedlat kantstenens alla ojämnheter ut över hela banan, och det fanns sättningar och lagningar. Men när sträckan nedanför Gothia Tower 1 och 2 asfalterades om 2016, lovade asfalterarna mig att det skulle bli jämnare. Och det blev det verkligen! Ännu tre år senare är denna del av banan underbart jämn.

Slät cykelbana förbi Gothia Towers

Denna cykelbana blev riktigt slät 2016 och är det än idag. Flammigheten är solkatter från Gothia Towers glasfasad.

Men frågan är om den höga kvaliteten kommer att överleva bygget av Västlänken, och om Trafikverket kommer att återställa eventuell påverkan av arbetsmaskiner, sättningar, tillfälliga trafikomläggningar mm. Vi kan alla konstatera kvaliteten idag och jämföra med hur den blir framöver. Tänk på det när du cyklar här nästa gång!

Det här inlägget postades i Beröm, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

1 svar på Delsjövägen gynnar cykling

  1. Erik Sandblom skriver:

    Ett fint cykelstråk, som dessutom har grön våg i trafikljusen över St Sigfrids Plan och förbi Focushuset i riktning västerut.

    Tråkigt bara att det byggs en stor rondell med tillhörande svängfest på cykelbanan vid Bögatan. Det finns risk för att cyklister och gående genar genom den skarpa kurvan, vilket kan leda till konflikter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *