Cykling ok trots gå-förbud?

Vill anläggarna ge cyklisterna en fördel eller har de helt enkelt glömt bort att det finns cyklister, trots att det de bygger är en stolt pendlingscykelbana? Det undrade jag när jag cyklade längs Delsjövägens splitter nya bana och kom till denna punkt.

Delsjövägen - Olbersgatans cykelöverfart

Här cyklar jag norrut utefter Delsjövägens nya pendlingscykelbana där den har en cykelöverfart över Olbersgatan. Men en bit bortom affären skymtar en avspärrning och en orange skylt.

Detta måste vara Göteborgs näst första cykelöverfart, med här-cyklar-man-skylt och hajtänder för den korsande biltrafiken. Stans första överfart hade jag passerat 500 m innan. Den går över Töpelsgatan. Väldigt roligt att Göteborg börjar anlägga en del cykelprioriterande överfarter till skillnad från alla cykelpassager där man saknar alla rättigheter!

När jag siktade avspärrningen med en orange skylt längre bort undrade jag om banan ännu inte är färdig därborta och om det i så fall finns en omledning. Men några omledningsskyltar såg jag inte till. Jo, det fanns en för cyklar från affärens baksida t.h. utanför bild. De leddes med en pil in mot den plats som bilden ovan visar.

Alltså fortsatte jag rakt fram mot avspärrningen denna söndagseftermiddag. Den såg ut så här:

Bara gångbanan avstängd

En bred pendlingscykelbana med en smal gångbana bredvid, och ett staket med en öppning i ruffen längst till vänster. Skylten riktar sig bara till gående.

En välvillig tolkning är att skyltens text faktiskt gäller och att det bara är gångbanan som är avstängd. Gångbanan ser lite smålerig ut medan cykelbanan är ren, bred och inbjudande. En illvillig tolkning är att all framfart ska vara förbjuden, att entreprenören och TA-planen fullständigt glömt bort att det till största delen är en cykelbana och att poängen med hela ombyggnaden är att skapa ett exempel på cykelprogrammets nya koncept pendlingscykelbana.

Jag cyklade genom den chikan som staketen bildade för att undersöka fortsättningen. Skulle banan sluta tvärt i ett byggkaos eller skulle den vara lika fin hela vägen? Det borde hjälpa mig förstå den bakomliggande meningen med skylten.

Det visade sig att hela cykelbanan var lika fin ända fram till Virginsgatan. Det fanns dock två krux. Det första var att en grävmaskin med flakvagn hade parkerats på tvärsan över hela banan liksom för att markera att den äger hela området och av någon anledning inte vill dela med sig. Det hade varit väldigt enkelt och naturligt att parkera mera hänsynsfullt. Det andra hindret var själva korsningen vid Virginsgatan som inte var färdigbyggd. Men det var å andra sidan lätt för cyklister att svänga ut på busshållplatsfickan strax före korset och cykla i blandtrafik till fortsättningen som ännu inte börjat byggas om. Det är väl mindre lämpligt för gående att följa samma väg ut i gatan, så därför finns ett motiv att tillåta cykling men inte gående.

Men jag kan ändå inte frigöra mig från misstanken att de som skyltat helt enkelt glömt bort cyklisterna, eller att de anser att cyklister och gående är typ samma sak. Hoppas verkligen att jag har fel där.

Det här inlägget postades i Omledningar, Provåkning, Skyltar o symboler. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Cykling ok trots gå-förbud?

  1. Erik Johansson skriver:

    Ibland händer det att jag cyklar in i kräftburar för cyklister, dvs det finns staket men är öppna utan hänvisning för cyklister när man kört in 500 meter senare vid andra sidan så är det högt byggstaket så man får vända tillbaks till öppningen igen. För det mesta är det helt onödiga avspärrningar som denna.

  2. Hanna O. skriver:

    Cyklade där i torsdags, från Korsvägen mot Kålltorp. Ingen hänvisning innan Tempo- butiken, så nu leddes jag in i en återvändsgränd. Allt är klart men avspärrningarna är av högst oklar orsak kvar. Vad väntar de på, tro?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *