Centralen runt, sträcka E

I min expedition att cykla runt centralen i Göteborg är det nu dags för sista etappen. Den går längs centralenområdets norra sida och fram till slutmålet, ”Vita huset”.

Centralen runt, Resväg E

Sträcka E tar över från sträcka D och utgör sista etappen till ”Vita huset” med det ärggröna taket. Vi passerar då Nils Ericsonsplatsens bussterminal och bilparkeringen för hämtning och lämning vid centralen. Därefter erbjuder E1 en cykelvänlig men tyvärr förbjuden väg där man skulle ha sluppit rondellens tvåfiliga biltrafik. (Foto från Eniro)

Centralen runt, Cykelbanan breddas, eller?

Så här ser det ut en bit in på första rakan fram till rondellen. Bortom den blå bussen skymtar ”Vita huset” som är vårt mål. Precis framför oss breddar sig cykelbanan inbjudande.

Cykelbanan breddas. Plattor istället för asfalt får tillskottet att likna en lång hållplats eller lastzon för cyklar. Om vi hade haft rickshaws i Göteborg skulle detta vara en utmärkt plats för dem att hämta och lämna personer till tåget eller bussen. Men vi har inga rickshaws, och denna breddning byggdes långt innan godstransporter med cykel startade i vår stad.

Vad har då utformaren haft för syfte med breddningen? Frågetecknen blir allt fler ju längre vi följer den.

Centralen runt, Cykelbanans breddning fortsätter

Kantstenen med nivåskillnad har tagit slut, men en smal plattrad tar över markeringen av c|g-gränsen.

Cykelbanan med sitt plattbelagda tillskott följer oss troget rakt fram och de rundar tillsammans den svarta stolpen med vägvisare.

Centralen runt, Cykelbanans breddning verkar plötsligt vara gåyta

Här har cykelbanan just rundat stolpen i en 90-graders högersväng och gör strax därpå en riktigt tvär vänstersväng. Där är den plötsligt oseparerad gc-bana. Men vad hände med cykelbanans högra, plattbelagda del? Klicka upp bilden för att se bättre.

Efter stolpen breddas cykelbanans plattbelagda del drastiskt och blir till en hel plan som leder in mot centralens bilparkering för hämtning och lämning. Är verkligen hela ytan där polisbilen och det långa öppna glastaket står enbart menad för cykeltrafik? Om inte – var upphör den då att vara en cykelyta?

Jag får en kuslig känsla av att extrafilen är designad för cyklar när man kommer i vår riktning, men för gående när man kommer från andra hållet. När en cyklist och en gående möts, måste bägge tro att den andre gör fel med vilje. Varför designar man så? Är det gjort med vilje, eller har utformaren drunknat i alla de små detaljerna och tappat bort helhetsperspektivet?

Nå, vi lämnar detta mysterium olöst och tar istället av i den tvära vänstersvängen där cykelbanan blir kombinerad gc-bana.

Centralen runt, Två alternativ sista biten

När den kombinerade gc-banan korsat bilars infart och utfart och just ska korsa en utfart för bussar, är vi nästan framme vid Vita huset. Här kan vi se två möjligheter.

Vi kan köra rätt ut bland bilarna i den tvåfiliga rondellen och svänga av igen i nästa utfart. Men några gående i bilden, och faktiskt också en cyklist, gör oss uppmärksamma på ett mer skyddat sätt att nå vårt mål. Denna väg kallar vi E1. Låt oss pröva den först.

Centralen runt, Lurad på ena alternativet sista biten

Detta är väg E1. Den följer rondellen men ligger skyddad från dubbla filer med cirkulerande bilar och bussar.

Väg E1 hade varit perfekt för oss, men den är inte bara skyddad mot bilar och bussar, utan även mot cyklar. Så vi får vända helt om och blanda oss med biltrafiken i rondellen. Sen svänger vi av där de två bussarna syns i bilden och så är vi framme vid vårt mål.

Cykling åt andra hållet genom rondellen blir tuffare. Då måste vi köra inne i cirkulationen förbi både en avfart och en påfart för massor av bilar från E45:an innan vi kan fly ut till avbytarbåset, i vårt fall tröskeln till en cykelpassage. Där får vi invänta en lucka i bilströmmen så att vi kan korsa leden och komma tillbaks till den svarta cykelstolpen vid rickshaw-breddningen.

I efterhand upptäckte jag att det finns en laglig möjlighet att nå Vita huset utan att köra bland bilarna i rondellen. Man kör då som E1 utan att svänga in där den blir ren gångbana. Genom att fortsätta cykelbanan rakt österut och runda en stor bilparkering kan man via en mindre trafikerad bilväg ta sig tillbaka till målet. Låt oss kalla detta alternativ för sträcka EX, extended E. Hela E-sträckan med denna omväg har en genhetskvot (körd väg / fågelvägen) på 425 / 190 m = 2,24 vilket är riktigt dåligt enligt TRAST, dvs långt inne på deras röda område. Sträcka E genom rondellen har kvoten 264 / 190 m = 1,39 vilket TRAST anger som inte riktigt bra. Jag har mätt till Vita husets västra ände där det finns en cykelparkering.

Jag tycker att resan har varit rik på tankeväckande upplevelser, vilket jag ska försöka sammanfatta i en avslutande artikel. Delrapporter för alla tidigare sträckor nås via innehållsförteckningen sist i hela projektets förord.

Andra målpunkter
Någon vill kanske klaga på målet – Vita huset är ju ingen viktig målpunkt för särskilt många göteborgare. Vill man ha ett viktigare resmål för en centralen-runt-tur så föreslår jag Hultmans holme – kontorskomplexen mm vid Gullbergskajen. Det blir samma väg som vår ända fram till den svarta stolpen som vi rundade förut. Där svänger man i så fall vänster ut på cykelpassagen före rondellen istället för vår snäva höger-vänster-knix.

Gbgcyklaren har filmat hur det är att cykla den fortsättningen, fast åt andra hållet – från Hultmans holme till ”vår” svarta stolpe vid centralen. Se Sicksacka mellan bilarna på cykelpassagen över Mårten Krakowgatan och sedan Cirkulationsplatsen med cykelpassagen som leder just till vår svarta stolpe.

Ja, jag vet att det heter cirkulationsplats, men rondell går fyra gånger så fort att säga, det ligger så gôtt i munnen, har färre bokstäver och alla förstår ändå vad man menar. De som protesterar bevisar t.o.m. genom sin protest att de har förstått.

Det här inlägget postades i GC-separering, Motstridigt, Provåkning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Centralen runt, sträcka E

  1. HannaO skriver:

    Hela cykelsituationen runt centralen och inte minst genom Brunnsparken visar att cykelbanor ritas av helt andra än de som faktiskt nyttjar dem. Vad sägs om att krav på att alla som planlägger en cykelbana också måste cykelpendla?

    Alla nya banor borde provcyklas av våra beslutsfattare och entreprenörer tillsammans, innan de betraktas som helt klara, upprepade gånger, gärna mörka decembermorgnar, under tidspress, i rusningstrafik, för en realistisk cykelpendlingsupplevelse.

    • Annica skriver:

      Håller med fullständigt. Allt detta som ser så fint ut på papper men som inte blir så när entreprenören byggt färdigt eller som inte funkar i verkligheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *