Centralen runt, sträcka A

I min expedition att cykla runt centralen i Göteborg prövar vi nu sträcka A, bland bilarna från Odinsgatan till centralens huvudentré. Håll i hattar och kjolar så kastar vi oss modigt ut bland de stora elefanterna.

Centralen runt, Resväg A

När vi väljer sträcka A lämnar vi Odinsgatans trygga cykelbana och navigerar bland sex bil- och bussfiler på den tungt trafikerade Burggrevegatan. (Foto från Eniro)

Jag har cyklat denna sträcka med kameran i hand och tagit några bilder från höften när trafiken varit gles. Även i tät trafik cyklar jag här ibland, men då vill jag ha bägge händerna på styret och ingen kamera som kan störa min körning.

Centralen runt, mot sydsidan

Nu kastar vi loss från gc-kajen. En annan cyklist ligger före och vill byta från den högersvängande bussfilen eftersom den leder åt alldeles fel håll.

Centralen runt, sydsidan

Högraste bussfilen har nu lämnat oss. Den andra cyklisten ligger i den återstående bussfilen och jag i bilfilen. Det går undan.

Tryggast känner man sig om man kan hålla ungefär samma fart som bilar och bussar. Jag var inte säker på om det är ok att cykla i bussfilen när det finns en bilfil. Att man får det framgår av min dialog med Transportstyrelsen i Cykla i buss- eller bilfilen.

Centralen runt, sydsidan

En ny fil för stannande bussar tillkommer på höger sida. Man får ha beredskap för filbytare. Här är det inte ovanligt att bussar byter även över heldragen linje.

I Bussar som kör åpet berättar jag mer om deras körning i filer och över heldragna linjer på Burggrevegatan.

Centralen runt, sydsidan

När jag cyklade i denna tätare trafik fick kameran stanna i väskan. Bilden tog jag efter att ha ställt ifrån mig cykeln.

Centralen runt, huvudentrén på sydsidan

Precis efter övergångsstället, före grävskylten, börjar en smal cykelbana uppe på trottoaren. Men för att hitta gluggen in till den måste man veta i förväg exakt var den finns. Ett långt staket hindrar alla efterjusteringar.

Denna diskreta infart för oss cyklister får bli slutet på sträcka A. Genhetskvoten (körd väg / fågelvägen) för sträcka A är 309 m / 275 m = 1,12 vilket är mycket bra enligt TRAST, dvs långt inne på deras gröna område.

Även sträckorna B och C leder till denna diskreta infart. De avhandlas i egna delrapporter liksom den vidare färden mot ”Vita huset”, se innehållsförteckningen sist i hela projektets förord.

Det här inlägget postades i Provåkning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Centralen runt, sträcka A

  1. Johan Oscarsson skriver:

    Provade för ett par veckor sedan denna sträcka för första gången, med en liten ändring.

    När man kommer från Odinsgatan och vill ta sig ner mot Burgrevegatan vid Polhemsplatsen, känns det inte bra att göra det från cykelbanan. Jag gjorde istället så att jag svängde av cykelbanan ett par hundra meter innan Polhemsplatsen, i korsningen med Barnhusgatan. Därifrån körde jag i allmänna körfältet och kunde således ta mig ut på Burgrevegatan utan konstigheter.

    Denna väg kändes mycket säkrare än att försöka slänga sig ut i korsande trafik när man kommer från cykelbanan. Rent teoretiskt borde den dessutom gå under trafikförordningens 3 kap. 6 § punkt 1, ”använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge”. Dock måste väl någon hamna i en situation som kräver domstolsbesök innan man kan få den biten klargjord i svart på vitt…

    I övrigt tycker jag det är en intressant liten serie texter du knåpat ihop. Trafiksituationen är inte helt självklar runt Centralstationen – Brunnsparken – Nordstan.

    • admin skriver:

      Nästa gång jag har anledning att cykla där ska jag välja din variant. Den är säkert bättre. Men det är bara den som genomskådat hur området fungerar som förstår att det är läge att byta sida.

      Och tack för uppskattande ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *