Brunnsparksbro?

Brunnsparken i Göteborg är en järnridå för alla cyklister som vill ta sig mellan öst och väst, närmare bestämt mellan Drottningtorget och Gustaf Adolfs torg. Norra och Södra Hamngatan är rena kroppspulsådern för spårvagnar och bussar, men därmed också väldigt avskräckande för cyklister. Kollektivtrafiken är alltför tät och gatorna är så smala så det finns ingen plats för omkörning. Västsvenska paketet kommer knappast att lätta på denna järnridå, utan gör den kanske än mer ogenomtränglig genom att locka många fler pendlare till regionens kärna.

Kommentarer från cyklister
Många i Trafikkontorets elektroniska förslagslåda för cyklister har klagat över denna barriär. Några frågar om det verkligen är meningen att man ska cykla i spårvagnsspåren. Jag kan inte citera alla skribenter som jag läst, men vill ändå nämna deras namn:

Bo Stålnagel 2012-09-24, Jenny 2012-09-22, Tove 2012-09-22, Frans 2012-09-21, Annika 2012-09-20, Camilla Sjögren 2012-09-20, Johan Flanke 2012-09-17, Eva Magnusson 2012-09-16, Cykelpendlare 2012-09-14, Thomas Ahlstrand 2012-09-13, Anonym 2012-09-12, Gunsan 2012-09-10, Stefan 2012-09-08, Karl P 2012-09-08, Calle J 2012-09-07, Joel T 2012-09-06, Anna Dahllöf 2012-09-06, Anders 2012-09-05, Åsa Lindell 2012-09-04, Julia 2012-09-04, Johan 2012-09-04, annikaeolsson 2012-09-04, Anja Bergh 2012-09-04.

Tre kommentarer ur denna mängd vill jag återge.

Joel T 2012-09-06:

Att försöka cykla genom Brunnsparken i öst-västlig riktning är ju en mardröm!

Johan 2012-09-04:

Har precis flyttat in från Stockholm. Huga vad dåligt det är för cyklister i de mest centrala delarna av Göteborg. Att ta sig västerut över Drottningtorget och förbi Brunnsparken, då tvingas man bli rejält kriminell. Fast kanske ändå inte, eftersom man inte förstår något av den skyltning som finns där i några spridda skurar. Det känns lite som att ni gett upp just i de kvarteren, att det liksom är omöjligt att på något sätt förklara för cyklisterna hur man ska cykla. Förresten, samma sak när man ska cykla tillbaka från Gustav Adolfs torg förbi Brunnsparken.

Eva Magnusson 2012-09-16:

Jag tycker det är svårt att cykla genom Brunnsparken när man kommer från Ullevi och vill vidare till Gustaf Adolfs Torg – skulle inte vi cyklister kunna få en cykelbro över kanalen inför spårvagnarna längs med Palace och Brunnsparken och med tillhörande cykelparkeringar i parken.

Jag hajade faktiskt till när jag läste Evas förslag. Ni kommer stax att förstå varför.

Mitt förslag
År 2010 träffade jag en ledamot i trafiknämnden som sa att de just höll på att diskutera detta problem men hade svårt att hitta en lösning. Då skissade jag ett förslag som jag lämnade till ledamoten i form av ett bildspel. Mitt förslag såg ut så här:

Brunnsparksbro 1

Vy från Drottningtorget längs Norra Hamngatan mot Brunnsparken. Hit kommer cykeltrafiken från fyra håll: Östra Larmgatan, Ullevi, Centralen och Hisingen. Men här är det svårt att komma vidare.

Brunnsparksbro 2

Jag föreslår en cykelbro över kanalen.

Brunnsparksbro 3

Den följer Palace-husets baksida.

Brunnsparksbro 4

Inga bilar behöver passera under, så bron måste inte vara särskilt hög. Men cyklisterna skulle bli något att se upp till!

Brunnsparksbro 6

Dags för landning. Härifrån tar man sig lätt vidare till Operan, Västra Hamngatan eller Avenyn.

När det tillfälliga cykelhuset stod uppställt på Gustaf Adolfs torg nu i september, lämnade jag en lapp som en påminnelse om mitt förslag i form av ett par av bilderna ovan.

TK-blankett med mitt förslag på cykelbro

Så här såg min förslagsblankett ut som jag lämnade in till Cykelhuset. Jag textade väl någon rad överst och undertecknade också.

En tjänsteman på Trafikkontoret visade intresse och sa att han sett bilderna förut, men han antog då att det kom från någon arkitekt. Kul, men om det sedan har hänt något mer konkret med mitt förslag eller med problemet över huvud taget under de två år som gått kunde han inte säga. Ingen har heller hört av sig till mig, trots att sista bilden i bildspelet var en vädjan om just det, jämte mina kontaktuppgifter.

 

Tillägg 21/11: Respons från stadsarkitekten
Jag bad nyss vår vardagscyklande stadsarkitekt Björn Siesjö kommentera mitt broförslag. Han tyckte att det såg spännande ut. Men sedan övertrumfade han mig med en betydligt djärvare idé – att reservera hela Norra Hamngatan för cyklar och gående. Det skulle alltså bli ett sammanhängande stråk ända från Stenpiren till Drottningtorget! Då kan man få plats för lite caféer och uteserveringar också, påpekade han.

Jag hade i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig att kollektivtrafiken kan släppa den gatan. Västsvenska paketets ambition är ju att kraftigt öka kollektivresandet till Göteborg, men förvisso även att skapa en god livsmiljö.

Björn sa att en operalänk, och troligen även en alléförbindelse med spårvagn, är en förutsättning för att frigöra Norra Hamngatan.

Frågan är väl bara hur länge vi får vänta på den lösningen. Hur troligt är det att den blir av överhuvudtaget? Man vill ju inte att det ska ta evigheter innan vi kan få bort Brunnsparkens stora barriäreffekt som så många cyklister anmält. När alla nya pendlare väller in, vill vi väl att de ska ta sig vidare i stan med cykel?

Det här inlägget postades i Besked, Förslag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Brunnsparksbro?

  1. kalle cyklar skriver:

    Ser riktigt fint ut! Jobbar du med bildbehandling på något sätt? Riktigt imponerad av ditt broskapande på bilderna.

    Jag tycker jag det ser ut som ett genomtänkt förslag. Känns lite tråkigt att du inte fått någon respons sedan du hade kontakt med trafikkontoret. Vore kul att höra vad de ansvariga tycker om det hela.

    I övrigt så får man också plussa idén med den elektroniska förslagslådan även om man ibland kan önska att stadens trafikplanerare var mer aktiva i den allmäna debatten och att det inte hela tiden bygger på att man ska kontakta dem. T.ex. genom att kanske kommentera några av de inlägg postat på den här bloggen. Förslagslådan är i alla fall ett steg i rätt riktning.

    • admin skriver:

      Nu har jag fått respons från vår stadsarkitekt! Ett stycke om detta är tillagt i artikeln.

      Sedan håller jag med om att det finns ett behov av bättre dubbelriktad kommunikation. Demokrati bygger på upplysning, delaktighet och ansvar. Då kan man inte ha för många stängda dörrar mellan folk och myndigheter. Men eftersom det tar resurser från planerarnas operativa arbete gäller det att hitta former för kommunikationen som täcker behoven på ett effektivt sätt. Det ställer krav på bägge parter. Det får inte bli sandlåda, och samma frågor ska inte behöva ältas i massor av separata parallella diskussioner.

      • kalle cyklar skriver:

        Vad kul med respons, och det från högsta hönset!

        Jag blir lika ställd varje gång jag närmar mig Brunnsparken. Hur ska jag ta mig igenom här idag?

        Hans idé låter spännande. Men jag antar att det är just en idé? Han nämnde inget om det fanns någon politisk förankring bakom hans förslag?

  2. Det finns egentligen ett väldigt enkelt svar på hur man ska cykla öst/väst genom brunnsparken. Det ska man inte. Inte enligt dagens planering. I själva verket så finns det en väldigt tydlig logik i hela området innanför vallgraven. Och den logiken är att privata fordon ska hålla sig borta. Biltrafik ges en fin angöringspunkt i form av nordstans parkeringshus som är smidigt anslutet till motorvägen. Cykeltrafik är uppenbarligen inte önskvärd alls, eller kanske är angöringspunkten Kungsportsplatsen och sedan promenad? Funkar utmärkt för soliga sommardagars flanerande, men knappast annars.

    Hur som helst så är det så jag uppfattar situationen. Runt är effektivast, inte igenom. Jag håller med om att det är uppåt väggarna och diggar stadsarkitektens förslag om att vika hela ena gatan åt cykeltrafik och serveringar. Det kanske kan vitalisera det ganska döda stråket som är längs kanalen? Folkströmmen slutar idag där hållplatserna tar slut åt det hållet. Det är synd egentligen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *