Ang. en motion om cykelvett

Christina Oskarsson (S) skrev motion 2013/14:S4040 Cykelvett och gångtrafikanter. Jag tycker den berör ett vällovligt ämne fast på ett ensidigt och affekterat sätt. Därför skrev jag följande reaktion till henne. Tack Gbgcyklaren för tipset.

Min reaktion
Jag håller med om att det finns cyklister som cyklar på fotgängarnas trottoarer och mot både rött ljus och enkelriktat. Även om de är en minoritet så sticker de ut så mycket så att de tar fokus från alla andra som sköter sig. Därför inkluderas ofta de skötsamma i den kollektiva utskällningen.

Min mätning av trottoarcyklare på Avenyn visade att ”alla cyklister” visade sig utgöra endast 3 % av cykeltrafiken. Trots det uppfattade även jag dem som många fler när jag inte räknade. (Se Trottoarcyklare)

Denna motion gör något som den själv varnar för: den glömmer bort fotgängarna. Den glömmer att fotgängare också bryter mot reglerna, t.ex. trotsar rött ljus och går i cykelbanor. I mina mätningar på en och samma plats trotsade 10-30 % av cyklisterna rött ljus men detsamma gjorde hela 70-80 % av de gående! Ljusen gäller bägge trafikslagen, vilket kanske inte alla tror. (Se De cyklar ju mot rött!)

Cyklister är inga änglar, men det förekommer alltför många svepande och självsäkra påståenden om cyklister som står på väldigt dålig grund. Att döma ut cyklister efter kläder eller för att de begår arbetsresor gör inte saken bättre. Trafik kräver samarbete, och då måste man ställa balanserade krav på alla parter.

Och visst bör man ställa krav. Det vore en stor välgärning att slipa av de värsta kanterna både bland cyklister och gående. Det är de rättvisa domarna som vinner största respekten och skapar bästa stämningen på plan!

Stockholms länspolismästare Mats Löfving skrev den 6 maj att ”vi tittar på hur cyklisterna beter sig i trafiken men även hur övriga trafikgrupper beter sig mot cyklisterna, en ömsesidig respekt är nyckeln till en trafiksäker miljö”. Det tycker jag är en seriös syn på saken.

Christinas svar 7/10
Tack för Ditt mail ang. min motion. Jag är glad att Du uppmärksammat den och reagerat. Inför allmänna motionstiden i riksdagen så har jag uppmanat medborgare att komma med förslag på områden som behöver uppmärksammas och då vad detta ett område där flera har påtalat problemet med att många cyklister brister i omdöme.

Det ser naturligtvis olika ut i landet och det är positivt att Göteborgs cyklister verkar vara mer försiktiga i trafiken. Jag har själv i Stockholm blivit påkörd på min rullväska av en cyklist och då gick jag på ett övergångsställe. Cyklisten i fråga stannade inte utan körde bara vidare. Flera liknande exempel har jag fått till mig.

Jag tycker det är jättebra att fler och fler ser cykeln som ett utmärkt transportmedel och min förhoppning är att cyklister, gående och bilister ska visa hänsyn till varandra så att ingen ska skadas.

Det här inlägget postades i Besked, Förslag, Lagmakten, Motioner. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ang. en motion om cykelvett

  1. Mikael Bengtsson skriver:

    En sak jag reagerat på är att man gärna pratar svepande om alla vårdslösa cyklister som cyklar mot rött. Pratas det däremot mer konkret om situationer där det är problem är det snarare cyklisterna som cyklar mot grönt som är problemet, exempelvis bilister som har problem med högersvängar längs Mölndalsvägen.
    Dvs färre rödljuskörande cyklister skulle snarare ge färre konflikter.
    För det är trots allt få cyklister som cyklar ut framför en bil mot rött ljus, däremot är det många bilister som irriteras över att behöva vrida på huvudet och vänta innan de svänger höger.

    • admin skriver:

      Du kanske har sett Krister Isakssons mycket tänkvärda artikel Cyklister som följer reglerna straffas med döden. Hans ingress lyder: ”Utredningar visar att de cyklister som körs ihjäl av högersvängande lastbilar har följt trafikreglerna. Jag kan inte låta bli att undra om dessa kvinnor levt om de valt att cykla mot rött”.

      Men det är problematiskt att tillåta sig att bryta regler för att uppnå en fördel om det förutsätter att andra inte bryter reglerna. (Se t.ex. Har du rött så kan jag gå.)

      Man kan nog bara motivera rödljuskörning om man är ensam i en korsning, och då menar jag inte att man precis hinner snika sig emellan i en lucka, utan att det verkligen inte finns någon som märker att det sker. Att delta i att bygga upp tilliten istället för att rasera den är minst lika viktigt som att lösa en enskild situation om trafik ska fungera bra i längden.

  2. Henrik skriver:

    Bra skrivet! Men tyvärr, Christina använder sina egna och andras anekdoter för att driva sin tes. Dina uppgifter avfärdas med att ”Göteborgs cyklister verkar vara mer försiktiga i trafiken”, ytterligare ett påstående hon inte kan bevisa. Det är populism hon ägnar sig åt, bekräftelse av känsla och fördomar framför fakta. Känsloargumentet i hennes motion att det just skulle vara BMW förare som börjat cykla är bara för dåligt. Vanligtvis brukar man försöka höja den intellektuella nivån i en officiell text, men Christina brölar på som i fikarummet.

    • Gbgcyklaren skriver:

      ”Vanligtvis brukar man försöka höja den intellektuella nivån i en officiell text, men Christina brölar på som i fikarummet.”

      Jag hade inte kunnat säga det bättre. Texten känns väldigt informellt skriven, vilket trots allt borde lysa igenom för de flesta som läser den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *